Cursus: Methodische ouderbegeleiding
De meeste ouders slagen er gelukkig in hun kinderen zonder al te grote problemen groot te brengen. Er zijn ook genoeg ouders die, ondanks de ingewikkelde omstandigheden of de problemen van hun kinderen, hiertoe in staat zijn. Er zijn echter ook ouders voor wie het grootbrengen van hun kinderen moeizaam verloopt. Hoe kan dit?
Deze vraag wordt in deze cursus beantwoord aan de hand van de ouderschapstheorie van Alice van der Pas. In deze cursus ‘Methodische ouderbegeleiding’ wordt deze ouderschapstheorie vertaald naar concrete handvatten in de praktijk waarmee ouders worden geholpen om hun rol als ouder weer stevig in kunnen nemen. Alleen dan zullen zij weer in staat zijn hun kinderen zonder al te grote problemen groot te brengen.
In dit interview deelt Janneke Majoor haar beeld over methodische ouderschapsbegeleiding
Wat je gaat leren in deze cursus “Methodische ouderbegeleiding”:
- Leer anders kijken naar ouders en de problemen die ze ervaren
- Krijg vastlopende ouderbegeleidingen weer in beweging
- Met voorbeeldcasuïstiek uit zowel de jeugdhulpverlening, jeugdbescherming als het onderwijs
- De cursus is meer gericht op attitude en minder op het aanleren van concrete vaardigen bij de doelgroep
- Blended cursus: naast klassikale uren, literatuur lezen en toepassingsopdrachten in de praktijk ben je actief in de online leeromgeving
De inhoud van deze cursus
Bijeenkomst 1: Inleiding in de ouderschapstheorie
- Ouderschapstheorie: verdieping
- Vertaling naar de praktijk d.m.v. video’s en oefeningen
- Incidentenanalyse
- Oefenen ouderschapsgesprek
Bijeenkomst 2: Verdieping van de ouderschapstheorie
- Verklaringsmodel
- Moeilijkheden in het werken met ouders
- Casussen: analyse en interventie
- Het ouderschapsspel
Lesmethode
De cursus bestaat uit een afwisseling tussen theorie, filmmateriaal, rollenspellen, casuïstiek van de cursisten en praktijkvoorbeelden van de docent. Tevens wordt gebruik gemaakt van voorbereidingsopdrachten van de cursisten. Per cursusdag moet je rekenen op 6 uur voorbereidingstijd/huiswerk.
Studiematerialen
Voor aanvang van de cursus ontvang je via onze digitale leeromgeving informatie over de benodigde studieboeken. Daarnaast vind je daar ook aanvullend materiaal, het cursusprogramma en de voorbereidingsopdrachten voor elke bijeenkomst.
Voor wie is deze cursus?
Gedragswetenschappers met een universitair afgeronde master die werken met ouders in bijvoorbeeld een wijk- of gebiedsteam, jeugdzorg, jeugd-GGZ of het onderwijs.
In de cursus Methodische ouderbegeleiding wordt aandacht besteed aan de manier waarop je je als ouderbegeleider positioneert in de context van meerdere hulpverleners die zich ook systemisch tot elkaar verhouden. Heb je een HBO-achtergrond maar werk je wel met deze doelgroep? Stuur ons een mail om te kijken of deze cursus wellicht toch aansluit.
Het resultaat na de cursus ‘Methodische ouderbegeleiding’
Na deze cursus methodische ouderbegeleiding:
- ben je bekend met de ouderschapstheorie en het verklaringsmodel van Alice van der Pas;
- kun je de opvoedingsproblemen van ouders begrijpen vanuit deze ouderschapstheorie;
- kun je met behulp van het verklaringsmodel een probleemanalyse maken;
- kun je de ouderschapstheorie en het verklaringsmodel vertalen naar concrete handvatten in de praktijk;
- ben je in staat om een stagnerende ouderbegeleiding weer op gang te helpen.
Accreditaties
Accreditatie | Nummer | Accreditatiepunten |
NIP K&J | 529030 | 13,0 herregistratie 13,0 opleiding – behandeling 1,5 opleiding – extra literatuurstudie |
NVO-OG* | 529030 | 13,0 herregistratie |
SKJ | 529030 | Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend. |
*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.
Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als je:
- Actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten.
- 100% van de online uren hebt doorlopen.
- Een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent).
- Minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.
Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als je:
- Minimaal 70% aanwezig bent geweest.
- Geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing.
- Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.