Professioneel communiceren met de cliënt met hersenletsel

Training communicatieve vaardigheden
Gesprekken voeren met cliënten met hersenletsel kan jou als hulpverlener voor lastige situaties plaatsen. Door het hersenletsel kan de cliënt reageren op een manier die je niet verwacht of waarmee je moeilijk kunt omgaan. Soms heb je het gevoel dat het gesprek volkomen mislukt is. Je hebt gemerkt dat je gedrag soms weerstand oproept, maar je weet niet precies waar dat aan ligt.
Het kan ook moeilijk zijn, met de familie te communiceren: die maakt een eigen verwerkingsproces door en realiseert zich niet altijd wat hersenletsel inhoudt. De emoties van de familie kunnen bij jou irritaties oproepen. Je kunt je inleven in hun situatie, maar tegelijkertijd wil je een professionele distantie bewaren.

Kortom, je wilt je communicatieve vaardigheden verder ontwikkelen om zo beter samen te werken met de cliënt en zijn famil

Doelgroep
De training is bestemd voor begeleiders, verzorgenden, verpleegkundigen en behandelaars die regelmatig gesprekken voeren met cliënten met hersenletsel en hun familie. Je bent werkzaam in de revalidatie, gehandicaptenzorg, thuiszorg, geestelijke gezondheidszorg of verpleeghuiszorg. Je hebt een beroepsopleiding gevolgd op middelbaar niveau of hoger. Je beschikt over basiskennis van de gevolgen van hersenletsel.

Resultaat
Je bent je bewust van jouw manier van communiceren en van factoren die in de communicatie een rol spelen. Ook ben je je bewust van je positie in gesprekken met cliënten en hun familie en van wat je met het gesprek wilt bereiken. Je bent in staat om op een effectieve manier te communiceren met een cliënt met hersenletsel en zijn familie.

De training
Leren door doen staat in deze training centraal. Je oefent verschillende lastige gesprekssituaties. Aan het begin van de training maak je een sterkte/zwakte analyse van jouw manier van communiceren. Je formuleert verbeterpunten waaraan je tijdens de training wilt werken. Voorafgaand aan elke trainingsbijeenkomst vragen we je een lastige gesprekssituatie met een cliënt of familie te beschrijven. Tijdens de training analyseren we deze praktijksituatie, onder meer via oefeningen. Tijdens de feedback en reflectie op de oefeningen krijg je inzicht in je gedrag en eventuele verbeterpunten. Tussen de trainingsdagen oefen je in de praktijk met je verbeterpunten. Je maakt hiervan een reflectieverslag dat in de volgende bijeenkomst wordt besproken.

Praktische informatie

Duur 4 x 1 dagdeel + 1 follow up dagdeel
Voorbereiding +/- 1 uur 
Aantal deelnemers 8 - 10

Incompany

Code 6200 of 6210
Datum & plaats in overleg