banner_01

Terugkomdag: Begeleiden van leerlingen met hersenletsel in de praktijk

Praktijkbijeenkomst voor docenten en begeleiders bij het speciaal onderwijs.

Regelmatig krijgen we signalen van (oud-)deelnemers aan de basiscursus Professioneel omgaan met leerlingen met hersenletsel dat er behoefte bestaat aan het bespreken van complexe praktijksituaties. Voor deze deelnemers organiseren we terugkomdagen. Afhankelijk van de behoefte vinden deze bijeenkomsten een of twee maal per jaar plaats. Uitgangspunt voor de bijeenkomst is casuïstiek die door de deelnemers wordt ingebracht.

Vragen die in de bijeenkomst aan de orde kunnen komen, zijn bijvoorbeeld:

  • Hoe begeleid je een leerling met impulsief gedrag?
  • Welke training is voor een leerling met geheugenproblemen geschikt?
  • Is er onderwijsmateriaal dat bruikbaar is voor bijvoorbeeld een leerling met weinig of geen overzicht?
  • Wat is een adequate inrichting van je klaslokaal?
  • Hoe ga je om met ouders die bezig zijn met het verwerkingsproces?
  • Hoe maak je je schoolteam deskundig op het gebied van hersenletsel?

De inhoud van deze terugkomdag

Van tevoren ontvang je een vragenformulier waarop je kunt aangeven welke praktijksituatie je wilt inbrengen. Daarbij gaat het om een situatie die je als ‘lastig’ ervaart en die je samen met collega’s wilt uitdiepen. Op die manier kunnen we een programma samenstellen waarin jouw praktijk centraal staat.

Tijdens de bijeenkomst werk je met begeleiding van een of twee docenten aan het uitdiepen van de verschillende praktijksituaties.

Kenmerken van de terugkombijeenkomst zijn:

  • Concrete praktijksituaties
  • Reflectie op praktijkervaringen
  • Uitwisseling van informatie
  • Achtergrondinformatie
  • Handvatten voor de praktijk

Voor wie is deze terugkomdag?

De terugkomdag is bestemd voor oud-deelnemers van de basiscursus Professioneel omgaan met leerlingen met hersenletsel. Je bent werkzaam als leerkracht of begeleider bij het speciaal onderwijs en hebt de basiscursus gevolgd. Je wilt je samen met collega’s verder verdiepen in complexe situaties in je praktijk met leerlingen met hersenletsel.

terugkomdag leerlingen hersenletsel: Terugkomdag Begeleiden van leerlingen met hersenletsel in de praktijk

Het resultaat

Je hebt nieuwe inzichten en inspiratie voor je werk met leerlingen met hersenletsel. Je hebt praktische handvatten voor het omgaan met het gedrag van deze leerlingen en voor het onderwijs aan deze leerlingen. Je kunt complexe praktijksituaties het hoofd bieden.

Praktische informatie

Duur 1 dag
Voorbereiding +/- 1 uur
Aantal deelnemers 9 – 12

Incompany

Code 3310
Datum & plaats in overleg

Informatie aanvragen

Laatste nieuws

Post HBO-opleiding gespecialiseerde verpleegkundige Niet-Aangeboren Hersenletsel

Handvatten voor zorg en omgang met complexe cliëntengroep In januari 2022 startte...

Meer info

Basiscursus gepland in open inschrijving

Werk jij als verpleegkundige, paramedicus, maatschappelijk werkenden of (ambulant)...

Meer info

Boeken over NAH – Lees over niet-aangeboren hersenletsel

Ben je op zoek naar diepgaande inzichten en praktische hulpmiddelen om beter...

Meer info

Gepland: Begeleiden cliënten als MAF-coach

Gepland: Begeleiden cliënten als MAF-coach \'Met MAF meer mens\' is een bewezen...

Meer info

Workshop Ziekte-inzicht: juni 2024

Ziekte-inzicht Een gevolg van hersenletsel kan zijn dat een cliënt geen of beperkt...

Meer info

Gepland in november: Rouw en levend verlies

Rouw en levend verlies bij NAH Als gevolg van hersenletsel krijgen getroffenen en...

Meer info