banner_01

Begeleiden van leerlingen met hersenletsel in de praktijk

Praktijkbijeenkomst voor docenten en begeleiders bij het speciaal onderwijs
Regelmatig krijgen we signalen van (oud-)deelnemers aan de basiscursus Professioneel omgaan met leerlingen met hersenletsel, dat er behoefte bestaat aan het bespreken van complexe praktijksituaties.

Voor deze deelnemers organiseren we terugkombijeenkomsten. Afhankelijk van de behoefte vinden deze bijeenkomsten een of twee maal per jaar plaats. Uitgangspunt voor de bijeenkomst is casuïstiek die door de deelnemers wordt ingebracht.

Vragen die in de bijeenkomst aan de orde kunnen komen, zijn bijvoorbeeld:
– Hoe begeleid je een leerling met impulsief gedrag?
– Welke training is voor een leerling met geheugenproblemen geschikt?
– Is er onderwijsmateriaal dat bruikbaar is voor bijvoorbeeld een leerling met weinig of geen overzicht?
– Wat is een adequate inrichting van je klaslokaal?
– Hoe ga je om met ouders die bezig zijn met het verwerkingsproces?
– Hoe maak je je schoolteam deskundig op het gebied van hersenletsel?

Doelgroep
De terugkombijeenkomst is bestemd voor oud-deelnemers van de basiscursus Professioneel omgaan met leerlingen met hersenletsel. Je bent werkzaam als leerkracht of begeleider bij het speciaal onderwijs en hebt de basiscursus gevolgd. Je wilt je samen met collega’s verder verdiepen in complexe situaties in je praktijk met leerlingen met hersenletsel.

Resultaat
Je hebt nieuwe inzichten en inspiratie voor je werk met leerlingen met hersenletsel. Je hebt praktische handvatten voor het omgaan met het gedrag van deze leerlingen en voor het onderwijs aan deze leerlingen. Je kunt complexe praktijksituaties het hoofd bieden.

De bijeenkomst
Van tevoren ontvang je een vragenformulier waarop je kunt aangeven welke praktijksituatie je wilt inbrengen. Daarbij gaat het om een situatie die je als ‘lastig’ ervaart en die je samen met collega’s wilt uitdiepen. Op die manier kunnen we een programma samenstellen waarin jouw praktijk centraal staat.

Tijdens de bijeenkomst werk je met begeleiding van een of twee docenten aan het uitdiepen van de verschillende praktijksituaties.

Kenmerken van de terugkombijeenkomst zijn:
– Concrete praktijksituaties;
– Reflectie op praktijkervaringen;
– Uitwisseling van informatie;
– Achtergrondinformatie;
– Handvatten voor de praktijk.

Praktische informatie

Duur 1 dag
Voorbereiding +/- 1 uur
Aantal deelnemers 9 – 12

Incompany

Code 3310
Datum & plaats in overleg

Informatie aanvragen

Laatste nieuws

Demenzien

Demenzien is de methode om de kwaliteit van leven van mensen met dementie te optimaliseren....

Meer info

Instap e-learning

Door de druk op de zorg is er sprake van een grotere wisseling van personeel dan...

Meer info

Post HBO-opleiding gespecialiseerde verpleegkundige Niet-Aangeboren Hersenletsel

Handvatten voor zorg en omgang met complexe cliëntengroep WZH Nieuw Berkendael...

Meer info

Traag treuren

Arno Prinsen en Ellen Witteveen schreven dit artikel als verkenning over rouw en...

Meer info

De gevolgen van hersenletsel bij arbeidsintegratie

Na een hersenbeschadiging t.g.v. ziekte of trauma terug aan het werk is vaak gecompliceerd....

Meer info

Blended learning basiscursus is een groot succes

Nu de nieuwe basiscursus van 4 dagen, gecombineerd met 4 modules e-learning, al weer...

Meer info

Effectief begeleiden van mensen bij rouw en verliesverwerking

Na de breuk in het leven door hersenletsel moet iemand weer leren leven met zijn...

Meer info