Regisseur van je eigen beroepsleven
Supervisie voor medewerkers die werken met cliënten met hersenletsel
Werken met cliënten met hersenletsel is een bijzondere opgave. De problematiek kan je als begeleider zó raken dat je moeite hebt om deze los te laten. Ook kan het moeilijk zijn om met je collega’s tot overeenstemming te komen over de juiste aanpak en bejegening van een cliënt. Supervisie kan je helpen een helder zicht te krijgen op je functioneren.
Supervisie is een leertraject waarin je samen met de supervisor door middel van reflectie je eigen handelen onderzoekt. Je werksituatie is het vertrekpunt. Het doel is om inzicht te krijgen in je functioneren en waarom je de dingen doet zoals je ze doet. Je verkent en herkent vaste patronen en manieren om zaken aan te pakken. Je gaat op zoek naar dieperliggende motieven en overtuigingen die je handelen sturen. Daarnaast wordt er gekeken naar je talenten en hoe je deze verder kunt ontwikkelen. Je leert je persoonlijke kwaliteiten optimaal te benutten in je werksituat
Resultaat
Het doel van supervisie is dat je regisseur wordt van je eigen beroepsleven. Je kunt je persoonlijke kwaliteiten integreren in het uitoefenen van je beroep, je kent je eigen valkuilen en weet hoe je daarmee kunt omgaan in je werk en je kunt sturing geven aan je manier van werken.
Doelgroep
Supervisie is bestemd voor mensen die werkzaam zijn in zorg, onderwijs en arbeidsintegratie in zowel uitvoerende, ondersteunende als leidinggevende functies. Supervisie is een passend leertraject als je bijvoorbeeld:
– Inzicht wilt krijgen in je functioneren op je werk;
– In je dagelijkse werk behoefte hebt aan ondersteuning;
– ‘Burn-out’ wilt voorkomen;
– Terugkeert op je werk na langdurige ziekte;
– Je wilt inwerken in een nieuwe functie;
– Een frisse kijk wilt behouden op je dagelijks handelen.
De supervisie
Voorafgaand aan de supervisie vindt er tussen jou als deelnemer en de supervisor een kennismakingsgesprek plaats waarin vraag en aanbod op elkaar worden afgestemd. Het traject start met het formuleren van je persoonlijke leerdoelen. De gemaakte afspraken worden vastgelegd in een contract.
Een supervisietraject kan individueel, maar ook door 2, 3 of 4 deelnemers gevolgd worden. Het bestaat uit 10 tot 15 bijeenkomsten afhankelijk van de vragen van de deelnemer(s). Een individuele bijeenkomst duurt 1 en een groepsbijeenkomst maximaal 2 uur. De bijeenkomsten vinden eenmaal per 2 of 3 weken plaats.
Als deelnemer beschrijf je voor elke bijeenkomst een situatie die je wilt bespreken en na elke bijeenkomst maak je een reflectieverslag. De verslagen zijn strikt vertrouwelijk en alleen bestemd voor gebruik binnen de supervisie.