banner_01

Cognitive Disabilities Model

Praktische handvatten voor het werken met mensen met hersenletsel Workshop 
De gevolgen van hersenletsel zijn voor iedereen weer anders. In het werken met patiënten/cliënten met niet-aangeboren hersenletsel, veroorzaakt door bijvoorbeeld een CVA, een ongeluk/trauma, ziekte of aandoening, door zuurstofgebrek of vergiftiging, zie je vaak dat je de persoon overvraagt of juist ondervraagt, omdat het moeilijk is om snel in te schatten wat je wel en niet van hem of haar kunt verwachten. We houden niet zo van het indelen van personen in categorieën, maar iemand steeds overvragen of ondervragen doet ook geen goed.

Met behulp van het (herziene) Cognitive Diabilities Model, ontwikkeld door Claudia Allen in de VS, is het mogelijk op een relatief eenvoudige manier de aard en de ernst van cognitieve beperkingen in te schatten, het gedrag beter te leren begrijpen en daarop aangepaste zorg- en begeleiding te kunnen bieden.

Het Cognitive Disabilities Model onderscheidt zes niveaus van cognitief functioneren. Voor elk van deze niveaus geeft het model antwoorden op vragen zoals:
– Wat kan een cliënt die op dit niveau functioneert nog wel? Wat niet meer?
– Hoe kunnen we hem of haar stimuleren?
– Kan hij/zij nog alleen wonen en hoeveel begeleiding heeft hij nodig bij het wonen?
– Kan hij/zij nog zelfstandig zijn medicatie innemen?
– Is deze persoon gebaat bij een vast dagprogramma? En zo ja, hoe moet dat er dan uitzien?
– Heeft het zin om te proberen hem/haar nog iets nieuws te leren? En zo ja, op welke manier?

Doelgroep
De workshop is bestemd voor professionals die in hun werk te maken hebben met cliënten/patiënten met hersenletsel. Je beschikt over basiskennis van de gevolgen van hersenletsel.

Resultaat
Je hebt inzicht in de zes niveaus van functioneren.
Je bent in staat vanuit deze niveaus te werken met een gericht ondersteuningsplan dat door de ergotherapeut is samengesteld.
Vanuit dat plan ben je in staat verfijning aan te brengen in de ondersteuningen zo nodig een bijdrage te leveren in het testen van het niveau.

De workshop
In de workshop wordt uitleg gegeven van de zes niveaus van functioneren. Met behulp van video en oefening vindt een vertaalslag plaats naar de praktijk. Er wordt uitleg gegeven onder de manier waarop het niveau bepaald wordt . Tenslotte gaat de groep zelf aan de slag om te ervaren hoe met deze indeling gewerkt kan worden. Daarvoor kunnen de deelnemers hun eigen voorbeelden inbrengen.

Praktische informatie

Duur 1 dag
Voorbereiding +/- 1 uur
Aantal deelnemers 10 – 15

Incompany

Code 8310
Datum & plaats in overleg

Informatie aanvragen

Laatste nieuws

Demenzien

Demenzien is de methode om de kwaliteit van leven van mensen met dementie te optimaliseren....

Meer info

Instap e-learning

Door de druk op de zorg is er sprake van een grotere wisseling van personeel dan...

Meer info

Post HBO-opleiding gespecialiseerde verpleegkundige Niet-Aangeboren Hersenletsel

Handvatten voor zorg en omgang met complexe cliëntengroep WZH Nieuw Berkendael...

Meer info

Traag treuren

Arno Prinsen en Ellen Witteveen schreven dit artikel als verkenning over rouw en...

Meer info

De gevolgen van hersenletsel bij arbeidsintegratie

Na een hersenbeschadiging t.g.v. ziekte of trauma terug aan het werk is vaak gecompliceerd....

Meer info

Blended learning basiscursus is een groot succes

Nu de nieuwe basiscursus van 4 dagen, gecombineerd met 4 modules e-learning, al weer...

Meer info

Effectief begeleiden van mensen bij rouw en verliesverwerking

Na de breuk in het leven door hersenletsel moet iemand weer leren leven met zijn...

Meer info