Cursus: Observeren als diagnostisch middel
Deze cursus ‘Observeren als diagnostisch middel’ wordt uitgevoerd door zusterorganisatie PAO Psychologie.
Observaties kunnen een onmisbaar onderdeel zijn van handelingsgerichte diagnostiek bij leer- en gedragsproblemen. Toch worden ze in de praktijk nog weinig systematisch ingezet. In deze cursus leer je hoe je observaties doelgericht en effectief kunt gebruiken in het diagnostisch proces. Je leert observaties inzetten voor uiteenlopende problematieken, zoals sociaal-emotionele klachten, concentratieproblemen of storend gedrag.
Inhoud van deze cursus
De cursus bestaat uit twee klassikale bijeenkomsten, e-learning en zelfstudie. Je maakt kennis met verschillende observatietechnieken en leert hoe je een observatie-instrument ontwerpt of verfijnt. Daarnaast leer je hoe je observaties verwerkt in diagnostische besluitvorming en rapportage. Je oefent met gedragsfunctieanalyse (GFA) en leert hoe je observaties veranderingsgericht kunt inzetten.
Programma
- Bijeenkomst 1: Observatietechnieken, observatieplan en toepassing binnen handelingsgerichte diagnostiek
- Bijeenkomst 2: Praktijkobservatie, rapportage, GFA en handelingsgerichte advisering
Voor wie is deze cursus?
Deze cursus is bedoeld voor startende professionals met een universitaire opleiding die werken met kinderen met leer-, gedrags- of sociaal-emotionele problematiek. Denk aan psychologen, orthopedagogen en gedragsdeskundigen in onderwijs, jeugdzorg, GGZ of de gehandicaptenzorg.
Ook als je al ervaring hebt met observaties en je kennis wilt opfrissen, is deze cursus geschikt. Door de diverse achtergronden van de deelnemers leer je ook veel van elkaar. De docent brengt casuïstiek vanuit het onderwijs mee, maar je maakt eenvoudig de vertaalslag naar jouw praktijk.
Het resultaat na de cursus observeren als diagnostisch middel
Na afloop van deze cursus:
- Heb je kennisgemaakt met verschillende observatietechnieken
- Heb je meer inzicht in het gebruik van observaties binnen de diagnostiek
- Kun je observaties verwerken in diagnostische besluitvorming
- Kun je observatiegegevens vertalen naar handelingsgerichte adviezen
- Ben je in staat een gedragsfunctieanalyse op te stellen
Accreditatie en registratie
Accreditatie | Nummer | Accreditatiepunten |
---|---|---|
LV POH-GGZ | 328744 | 14,0 nascholing praktijkondersteuners |
NIP K&J / NVO-OG* | 474988 | 14,0 herregistratie 14,0 opleiding – diagnostiek 14,0 opleiding – extra literatuurstudie |
SKJ | 474988 | Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend. |
Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
- Je actief deelneemt aan de klassikale bijeenkomsten
- Je alle online elementen hebt afgerond
- Je voldoende scoort op de eindtoets (casusbeschrijving)
- Je minimaal 90% aanwezig bent bij de klassikale dagen (bij 80-90% vervangende opdracht mogelijk)
Je ontvangt een bewijs van deelname (zonder accreditatie) als:
- Je minimaal 70% aanwezig bent
- Je de toets niet voldoende afrondt
- Je de online onderdelen wel volledig doorloopt