Basiscursus: Professioneel omgaan met kinderen en jongeren met hersenletsel en hun gezin
Als een kind of jongere hersenletsel oploopt, dan is de impact hiervan enorm en niet altijd direct te overzien. Hersenletsel kan gevolgen hebben voor de cognitieve, emotionele, gedragsmatige en sociale ontwikkeling van dit kind of deze jongere. Het inschatten van deze gevolgen op de korte én lange termijn is vaak lastig. Dit is bij hersenletsel vaak zo, maar is bij kinderen complexer, omdat je ook rekening moet houden met ‘normale’ ontwikkelende hersenen. Naast de gevolgen voor het kind en zijn ontwikkeling, is de impact van het hersenletsel op het gezin vaak ook enorm.
Het begeleiden van kinderen, jongeren (4 t/m 20 jaar) en hun gezin, na hersenletsel is complex en vraagt vaak een specifieke, individuele aanpak. Om zo goed mogelijk aan te sluiten bij het kind, zijn situatie en het gezin, heb je als professional kennis en vaardigheden nodig. Daar helpt deze basiscursus je bij.
In deze cursus staat de praktijk centraal. Aan de hand van jouw werkpraktijk en de praktijkervaring van docenten verdiepen we eerst onze kennis over de anatomie van de hersenen, de oorzaken en gevolgen van hersenletsel. Vervolgens kijken we naar de gevolgen gekoppeld aan de effecten op de verschillende ontwikkelingsfasen en -gebieden en de herstelmogelijkheden hierin. Daarnaast besteden we veel aandacht aan het sociaal-maatschappelijk functioneren en het gezin.
Voor wie is deze cursus?
Werk jij met kinderen en jongeren met niet-aangeboren hersenletsel? Of kom jij deze doelgroep (regelmatig) tegen in jouw werkveld? Bijvoorbeeld omdat je werkt in de jeugdzorg, (jeugd-)GGZ, gehandicaptenzorg of maatschappelijk werkveld.
Ben je bijvoorbeeld maatschappelijk werker, (ambulant) begeleider, gezinsbegeleider, verpleegkundige, praktijkondersteuner, leerkracht, onderwijsassistent, NAH-coach of gemeente consultent? Dan is deze cursus iets voor jou!
Vereisten:
- Je hebt minimaal een mbo-4 of hbo- werk- en denkniveau
- Je werkt (met enige regelmaat) met kinderen of jongeren met hersenletsel
Ben jij assistent in het onderwijs en heb je geen mbo-4 opleiding? Je kunt dan alsnog deelnemen, als je samen met een collega-leerkracht deelneemt.
De inhoud van deze cursus
Dit is een blended cursus. Dat betekent dat je de ontwikkeling van jouw kennis en vaardigheden op drie verschillende manieren ondersteunt:
- Ter voorbereiding aan de bijeenkomsten duik je alvast de literatuur in, ga je ervaringen en casuïstiek ophalen uit jouw eigen werkpraktijk en pas je jouw nieuwe kennis toe.
- Je zet jouw leerproces vervolgens voort in onze online leeromgeving. Hier vind je onder andere het overzicht van de literatuur die dient te lezen. Daarnaast neem je nieuwe kennis tot je door onze online lessen te volgen, theorieclips of andere interessante videofragmenten te kijken. Daarnaast toets je jouw eigen kennis, ga je aan de slag met opdrachten of in discussie met je medecursisten.
- Doordat je de theorie al voorafgaand aan de bijeenkomsten tot je hebt genomen, staan toepassen en verdiepen in de bijeenkomsten centraal. Klassikaal ga je veel oefenen, actief aan de slag met casuïstiek en eigen praktijkvoorbeelden, waarbij je kennis aan jouw praktijk koppelt en vaardigheden verder ontwikkelt.
Deze cursus bestaat uit 3 klassikale dagen, met per dag ongeveer 6 uur voorbereidingstijd.
Onderwerpen die aan bod komen:
- Bouw en werking van de hersenen
- Oorzaken en gevolgen van hersenletsel
- De impact van hersenletsel op de ontwikkeling
- De normale ontwikkeling van een kind
- Systeemtheorie
- Rouw en verwerking
- Methodisch begeleiden (van kinderen met hersenletsel)
- Herstel en beïnvloedingsmogelijkheden
Resultaat
Na afloop van deze basiscursus:
- heb je jouw kennis en vaardigheden rondom het professioneel omgaan met kinderen en jongeren met hersenletsel uitgebreid;
- heb jij de basisinzichten over de anatomie van de hersenen en de gevolgen van hersenletsel paraat;
- heb jij praktische vaardigheden op het gebied van communicatie, begeleiding en gedragsmodificatie geoefend en eigen gemaakt zodat je deze in jouw werkpraktijk kan toepassen;
- heb je jouw perspectief op de gevolgen van hersenletsel tijdens de ontwikkeling van kinderen waar nodig bijgeschaafd, verfijnd en gebaseerd op bewezen effectieve modellen;
- heb jij je verdiept in de systemische benadering bij het begeleiden van een gezin met een kind met hersenletsel;
- heb je praktische handvatten paraat om een re-integratieproces voor het kind met hersenletsel vorm te geven om terug te keren naar school en/of andere maatschappelijke elementen.
Certificaat
Als je de cursus succesvol hebt afgesloten, ontvang je het Certificaat Professioneel omgaan met kinderen en jongeren met hersenletsel en hun gezin van het Nederlands Centrum hersenletsel.
Accreditaties
Voor deze basiscursus zijn de volgende accreditaties aangevraagd:
Accreditatiebureau | Nummer | Accreditatie punten |
---|---|---|
Kwaliteitsregister V&V en Register Zorgprofessionals (V&VN) | 618690 | 22,0 GGZ, Jeugdverpleegkunde, Neuro, Praktijkondersteuners huisartsen somatiek, Praktijkverpleegkunde, Revalidatie, Wijkverpleegkunde |
VSR | 618690 | 23,0 |
Registerplein | 618690 | 35,0 Cliëntondersteuners, GGZ-Agogen, GHO, Kinderwerkers/Jongerenwerkers, Maatschappelijk werk, Sociaal Werker |
SKJ | SKJ301313 | 34,5 |
POH-GGZ | 618690 | in aanvraag |
Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.
Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de volledige e-learning is wel vereist.
Heb jij behoefte aan een andere accreditatie? Neem contact met ons op, dan kijken we naar de mogelijkheden.
Aan bovenstaande informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken m.b.t. accreditatiepunten verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@axonleertrajecten.nl en we helpen jou verder.