banner_01

Basiscursus Professioneel omgaan met leerlingen met hersenletsel

Als gevolg van hersenletsel kunnen allerlei veranderingen op cognitief, emotioneel, gedragsmatig en sociaal gebied ontstaan. Deze veranderingen beïnvloeden de dagelijkse leef- en leersituatie van kinderen en jongeren met hersenletsel. De gevolgen van hersenletsel zijn vaak zo complex, dat voor elke leerling een specifieke, individu gerichte aanpak noodzakelijk is. Daarvoor is inzicht vereist in de specifieke gevolgen van hersenletsel, maar ook vaardigheden om leerlingen met hersenletsel (4 – 20 jaar) te kunnen begeleiden. Deze basiscursus biedt een handreiking om het onderwijs aan leerlingen met hersenletsel af te stemmen op hun specifieke behoeften.

De inhoud van deze cursus

Informatie krijg je via bestudering van literatuur en minicolleges. We maken gebruik van verschillende actieve werkvormen. Er is volop ruimte voor bespreking van casuïstiek. Tussen de lesdagen maak je praktijkopdrachten. Je ontvangt hiervoor een uitgebreide cursusmap.

In de cursus komen de volgende onderdelen aan bod:

  • Gevolgen van hersenletsel bij kinderen en jongeren
  • Visie op onderwijs aan leerlingen met hersenletsel
  • Profielschets
  • Psychodiagnostiek tests en pedagogisch-didactisch onderzoek
  • Observatie en interpretatie van specifiek gedrag
  • Cognitieve trainingen en technieken voor gedragsbeïnvloeding
  • Klassenmanagement en hersenletsel
  • Handelingsplan

In de cursus wordt het boek Hersenletsel: begrijpen en begeleiden gebruikt.

Voor wie is deze cursus?

De cursus is bestemd voor leerkrachten, interne en ambulante begeleiders die werkzaam zijn in scholen voor speciaal onderwijs die leerlingen met hersenletsel opvangen. Daarnaast staat de cursus ook open voor remedial teachers en begeleiders/adviseurs van onderwijsbegeleidingsdiensten. De cursus is ook geschikt voor schoolteams.

Basiscursus Professioneel omgaan met leerlingen met hersenletsel

Resultaat

Je kunt de gevolgen van hersenletsel bij een leerling in kaart brengen en een individueel handelingsplan opstellen voor een leerling met hersenletsel. In de klas kun je voorwaarden scheppen voor het onderwijs aan leerlingen met hersenletsel. Je kunt werken vanuit een visie op het onderwijs aan deze leerlingen.

Certificaat

Als je de cursus succesvol hebt afgesloten, ontvang je het Certificaat Professioneel omgaan met leerlingen met hersenletsel van het Nederlands Centrum Hersenletsel.

Praktische informatie

Duur 3 x 1 dag
Voorbereiding +/- 2 uur
Aantal deelnemers 10 – 15

Incompany

Code 3030
Datum & plaats in overleg

Informatie aanvragen

Open inschrijving

Code 3031
Datum
worden gepland bij voldoende deelname
plaats
n.n.t.b.


Prijs €885,-
– Inclusief map + catering
– Exclusief boek

Inschrijven

Laatste nieuws

Post HBO-opleiding gespecialiseerde verpleegkundige Niet-Aangeboren Hersenletsel

Handvatten voor zorg en omgang met complexe cliëntengroep In januari 2022 startte...

Meer info

Basiscursus gepland in open inschrijving

Werk jij als verpleegkundige, paramedicus, maatschappelijk werkenden of (ambulant)...

Meer info

Boeken over NAH – Lees over niet-aangeboren hersenletsel

Ben je op zoek naar diepgaande inzichten en praktische hulpmiddelen om beter...

Meer info

Gepland: Begeleiden cliënten als MAF-coach

Gepland: Begeleiden cliënten als MAF-coach \'Met MAF meer mens\' is een bewezen...

Meer info

Workshop Ziekte-inzicht: juni 2024

Ziekte-inzicht Een gevolg van hersenletsel kan zijn dat een cliënt geen of beperkt...

Meer info

Gepland in november: Rouw en levend verlies

Rouw en levend verlies bij NAH Als gevolg van hersenletsel krijgen getroffenen en...

Meer info