Workshop: Omgaan met cliënten met hersenletsel
Introductie workshop voor ondersteunend personeel en vrijwilligers
Veel mensen werkzaam in de zorg en dienstverlening hebben al of niet regelmatig te maken met een persoon met niet-aangeboren hersenletsel, veroorzaakt door bijvoorbeeld een CVA, een ongeluk/trauma, ziekte of aandoening, door zuurstofgebrek of vergiftiging. Deze medewerkers krijgen dan ook vaak te maken met het ‘andere’ gedrag van deze cliënten. Door meer te weten over de achtergronden van dit gedrag zullen de medewerkers meer begrip hebben voor een cliënt met hersenletsel. In deze workshop krijgen de deelnemers praktische informatie over de gevolgen van hersenletsel en adviezen hoe ze daarmee in hun contacten met cliënten met hersenletsel kunnen omgaan.
Inhoud van deze workshop
Tijdens de workshop gaan we vooral praktisch aan de slag. Dat betekent bijvoorbeeld dat je je eigen ervaringen in de omgang met iemand met hersenletsel kunt inbrengen. Maar ook de docent zal praktijkvoorbeelden inbrengen en behandelen. Je krijgt praktische adviezen hoe je met een cliënt met hersenletsel kunt omgaan.
De volgende onderdelen komen aan bod:
-
- Hersenletsel: wat verstaan we eronder
- Verschil tussen aangeboren en niet-aangeboren hersenletsel
- Gevolgen van hersenletsel voor het dagelijks leven en het functioneren
- Hersenletsel en veranderd gedrag
- Omgangsadviezen
Voor wie is deze workshop?
De workshop is bedoeld voor ondersteunend personeel. Te denken valt aan huishoudelijke en technische medewerkers, secretariaatsmedewerkers, vrijwilligers, chauffeurs en voor andere medewerkers die in hun werk te maken hebben met mensen met hersenletsel.
Het resultaat
De deelnemers hebben meer begrip voor het gedrag van cliënten met hersenletsel. Ze beschikken over een aantal praktische handvatten om in dagelijkse situaties te kunnen reageren op gedrag ten gevolge van hersenletsel. Na afloop van de workshop:
- hebben deelnemers in vogelvlucht kennis genomen van oorzaken en gevolgen van niet aangeboren hersenletsel;
- zijn deelnemers zich bewust van de impact die het hersenletsel heeft op zowel de getroffene als zijn/haar omgeving;
- hebben zij meer begrip voor het veranderde gedrag van cliënten met hersenletsel;
- kunnen deelnemers enkele adviezen voor de omgang met deze cliënten met hersenletsel toepassen in de praktijk.