Workshop: Cognitive Disabilities Model
Praktische handvatten voor het werken met mensen met hersenletsel.
De gevolgen van hersenletsel zijn voor iedereen weer anders. In het werken met patiënten/cliënten met niet-aangeboren hersenletsel, veroorzaakt door bijvoorbeeld een CVA, een ongeluk/trauma, ziekte of aandoening, door zuurstofgebrek of vergiftiging, zie je vaak dat je de persoon overvraagt of juist ondervraagt, omdat het moeilijk is om snel in te schatten wat je wel en niet van hem of haar kunt verwachten. We houden niet zo van het indelen van personen in categorieën, maar iemand steeds overvragen of ondervragen doet ook geen goed.
Met behulp van het (herziene) Cognitive Disabilities Model, ontwikkeld door Claudia Allen in de VS, is het mogelijk op een relatief eenvoudige manier de aard en de ernst van cognitieve beperkingen in te schatten, het gedrag beter te leren begrijpen en daarop aangepaste zorg- en begeleiding te kunnen bieden.
Het Cognitive Disabilities Model onderscheidt zes niveaus van cognitief functioneren. Voor elk van deze niveaus geeft het model antwoorden op vragen zoals:
- Wat kan een cliënt die op dit niveau functioneert nog wel? Wat niet meer?
- Hoe kunnen we hem of haar stimuleren?
- Kan hij/zij nog alleen wonen en hoeveel begeleiding heeft hij nodig bij het wonen?
- Kan hij/zij nog zelfstandig zijn medicatie innemen?
- Is deze persoon gebaat bij een vast dagprogramma? En zo ja, hoe moet dat er dan uitzien?
- Heeft het zin om te proberen hem/haar nog iets nieuws te leren? En zo ja, op welke manier?
De workshop Cognitive Disabilities Model
In de workshop wordt uitleg gegeven van de zes niveaus van functioneren. Met behulp van video en oefening vindt een vertaalslag plaats naar de praktijk. Er wordt uitleg gegeven onder de manier waarop het niveau bepaald wordt . Tenslotte gaat de groep zelf aan de slag om te ervaren hoe met deze indeling gewerkt kan worden. Daarvoor kunnen de deelnemers hun eigen voorbeelden inbrengen.
Voor wie is deze workshop?
De workshop is bestemd voor professionals die in hun werk te maken hebben met cliënten/patiënten met hersenletsel. Je beschikt over basiskennis van de gevolgen van hersenletsel.
Het resultaat na deze workshop
Na afloop van deze workshop:
- Heb je inzicht in de zes niveaus van functioneren;
- Kun je werken vanuit deze niveaus, met een gericht ondersteuningsplan, dat is samengesteld door een ergotherapeut;
- Kun je vanuit het plan verfijning aanbrengen in de ondersteuning;
- Kun je waar nodig een bijdrage leveren in het testen van het niveau van functioneren.
Accreditaties
Accreditatiebureau | Nummer | Accreditatie punten |
---|---|---|
Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) | 557874 | 6,0 Beroepsgerelateerd fysiotherapie |
Kwaliteitsregister V&V en Register Zorgprofessionals (V&VN) |
557874 | 7,0 (Geriatrie-gerontologie, Neuro, Revalidatie, Verstandelijk Gehandicapten Zorg, Wijkverpleegkunde) |
ADAP | 557874 | 7,0 ergotherapeuten |
Heb jij behoefte aan een andere accreditatie? Neem contact met ons op, dan kijken we naar de mogelijkheden.
Aan bovenstaande informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken m.b.t. accreditatiepunten verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@axonleertrajecten.nl en we helpen jou verder.
Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.
Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de volledige e-learning is wel vereist.