
Vervolgcursus: Rouw en levend verlies bij NAH
Rouw- en verliesreacties: hoe ga je daar als professional mee om? Wanneer moet ik het (niet) bespreekbaar maken? Maak ik verdriet niet erger? Waar doe ik goed aan?
Hoe herken je rouwreacties (beter)? Hoe kun je bewuster en meer onderbouwd reageren op verliesreacties? Hoe verklein je jouw gevoel van machteloosheid of onzekerheid als professional hierin? Hoe kan ik de cliënt en naasten uitleg geven over rouw en levend verlies?
Als professional kom je regelmatig in aanraking met deze rouw- en verlieservaringen van jouw cliënten en hun naasten, en zul je bovenstaande vragen of zorgen vast herkennen. Deze cursus ‘rouw en levend verlies’ biedt je handvatten in het ondersteunen van rouw en verlies bij NAH.
Na de breuk in het leven door hersenletsel krijgen getroffenen en hun naasten te maken met uiteenlopende verliezen. Bijvoorbeeld het verlies van fysieke en cognitieve functies, werk, relaties, intimiteit, vrienden, toekomstverwachtingen en van de persoonlijkheid. Rouw is een gezonde reactie op verlies. Hoe rouw eruit ziet en ervaren wordt is voor iedereen anders.
Rouw bij niet-aangeboren hersenletsel (NAH) verschilt van rouw bij overlijden. Bij NAH gaat het over chronisch verlies: verlies dat zich steeds opnieuw in het leven aandient. We noemen dit ook wel levend verlies.
In deze cursus geven we je de kennis om rouw en verlies beter te (h)erkennen en oefenen we met het aansluiten op de cliënt in zijn/haar rouw- of verliesproces.
De inhoud van deze cursus
In deze ééndaagse cursus staat rouw en verlies centraal. Om rouw en verlies bij jouw cliënt te kunnen herkennen heb je basiskennis over rouw nodig. Daar beginnen we dan ook mee.
Vervolgens koppelen we de kennis die we opgedaan hebben aan specifieke kenmerken van NAH. Wat is typisch voor rouw en (levend) verlies bij NAH?
Afwisselend met die theoretische basis, gaan we veel praktisch aan de slag. Je ontdekt mogelijke werkvormen die je in kan zetten met cliënten, door ze zelf te ervaren. Ook oefen je met het herkennen van signalen, aan de hand van videomateriaal. Je oefent met het geven van psycho-educatie én we maken de koppeling naar jouw eigen werkpraktijk, door met casussen uit jouw praktijk te oefenen.
De volgende onderdelen komen aan bod:
- De verlieskunde driehoek
- Levend verlies en niet erkend verlies
- De rouwtaken en het duale proces
- Valkuilen van de professional
- Psycho-educatie
- Casuïstiek om de opgedane kennis te leren herkennen
- Hoe kan je begeleiden en ondersteunen?
Voor wie is deze cursus?
Werk jij met cliënten met hersenletsel en hun naasten? Wil jij meer weten over de impact van rouw en levend verlies op deze doelgroep en hoe je dit bij hen herkent?
Dan zien we je graag terug tijdens deze cursusdag. We gaan ervan uit dat je basiskennis hebt van de gevolgproblemen van (niet-aangeboren) hersenletsel.
Het resultaat
Na afloop van de vervolgcursus ‘Rouw en levend verlies bij NAH’:
- Kun je de basisbegrippen van rouw en levend verlies beschrijven, zoals bijvoorbeeld rouw, levend verlies, rouwtaken en duaal proces;
- Heb je geoefend met het geven van psycho-educatie aan cliënten met hersenletsel en hun naasten;
- Herken je gedrag en signalen van cliënten en naasten, die passen bij rouw en levend verlies beter;
- Heb je handvatten voor ondersteuning van cliënt en naasten bij rouw en verlies;
- Ben je je bewust(er) van jouw eigen ervaringen en valkuilen en hoe deze de ondersteuning beïnvloeden.