4 daagse Cursus: Begeleider van Reflectie en ontwikkeling
Van stilstaan naar stevig handelen, reflectie als sleutel tot groei voor de professionals die je begeleidt
Deze cursus Begeleider van Reflectie en ontwikkeling wordt gegeven in samenwerking met Socialadvisors.
Werken met mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH) vraagt veel van een professional. Het vraagt om doorzettingsvermogen, geduld én het vermogen om steeds bij te leren, niet alleen uit theorie, maar vooral uit je eigen werkervaringen.
Reflectie is daarbij onmisbaar: pas wanneer professionals stilstaan bij het eigen handelen, gaan ze begrijpen waarom iets werkt of juist vastloopt. Vanuit dat inzicht ontstaat de mogelijkheid om professionele keuzes te maken en bewust sterker op te treden. Dat is de kern van ontwikkelingskunde: je draagt bij aan de ontwikkeling van anderen door te faciliteren in onderzoeken, te verdiepen en opnieuw te handelen, met meer stevigheid en vertrouwen. In deze 4-daagse cursus leer je hoe je reflectie methodisch en ervaringsgericht begeleidt, bij individuen en in teams, zodat duurzame ontwikkeling vanzelfsprekend wordt.
Na deze cursus beschik je over kennis, vaardigheden en werkvormen om reflectie krachtig en concreet in te zetten. Je leert:
- Reflectie professioneel verdiepend vormgeven via intervisie, supervisie en werkbegeleiding.
- Werken met een gefaseerd model voor leren en ontwikkelen vanuit de ontwikkelingskunde.
- Tools inzetten om denken, voelen en handelen te verbinden aan de praktijk.
- Het begeleiden van reflectievaardigheden toepassen in het dagelijkse werken met cliënten met NAH.
- Herkennen van vastlopende situaties.
- Ontdekken van de automatische patronen.
- Kiezen en ontwikkelen van nieuw handelingsalternatief.
- Hoe je een lerend systeem in je team of organisatie opbouwt, waarin reflectie blijvend onderdeel wordt van het werk en er een lerende werkvloer kan ontstaan.
Voor wie is deze cursus begeleider van Reflectie en ontwikkeling?
Deze cursus is bedoeld voor hbo- en wo-professionals die individuen of teams begeleiden via intervisie, coaching, werkbegeleiding of supervisie, of die deze rol ambiëren.
Je bent werkzaam in zorg, onderwijs, welzijn of een andere mensgerichte sector en je wilt leren hoe je met een ontwikkelingsgerichte blik duurzame groei stimuleert, zeker in complexe situaties zoals de begeleiding van mensen met NAH.
Incompany is zeer geschikt: samen creëer je een lerend systeem waarin reflectie en ontwikkeling ingebed raken in de dagelijkse praktijk.
Het resultaat
Na deze cursus Begeleider van Reflectie en ontwikkeling:
- Gebruik je reflectie als krachtige hefboom om bewuster en steviger te handelen in complexe situaties met begeleiders van cliënten met NAH.
- Herken je je eigen gedragspatronen, maak je bewustere keuzes en durf je je handelen als begeleider bij te sturen.
- Kan je intervisie- en supervisiemomenten professioneel begeleiden, waardoor je bijdraagt aan de groei van collega’s én teams.
- Creëer je een veilige leeromgeving waarin ruimte is voor vragen, falen en experimenteren.
- Beschik je over tools (zoals het Bordspel Ontwikkelingskunde) om abstracte leervragen tastbaar te maken.
- Draag je bij aan een lerende cultuur in je team of organisatie, waarin duurzame ontwikkeling en betere zorg voor cliënten centraal staat.
Programma
De cursus bestaat uit vier opleidingsdagen die theorie, praktijk en ervaringsleren combineren.
- Online voorbereiding via literatuur, korte e-learning en video-opdrachten.
- Dag 1: Kennismaken met ontwikkelingskunde, reflectie- en leerprincipes, oefenen met reflectie in de praktijk.
- Dag 2: Verdieping in reflectievaardigheden, van enkel- tot drieslag leren. Vertalen naar je eigen werkpraktijk.
- Dag 3: Begeleiden van anderen: werken met intervisie- en supervisiemodellen, oefenen met groepsreflectie.
- Dag 4: Integratie & borging – reflectie en ontwikkeling inbedden in team en organisatie, vertaald naar de begeleiding van professionals die werken met cliënten met NAH.
Gedurende het traject Maak je zelf deel uit van een ontwikkelingsgroep om de rollen en bijbehorende verantwoordelijkheden van de deelnemers zelf te ervaren. Daarnaast werk je in je eigen praktijk met ontwikkelingsgroepen (5 deelnemers) waarin je zelf de rol van begeleider oefent.
Het Bordspel Ontwikkelingskunde ©
Tijdens de eerste cursusdag ontvang je het Bordspel Ontwikkelingskunde, dat je leert inzetten om reflectie concreet en visueel te maken. Het spel helpt de mensen die je begeleidt en team stappen te zetten van inzicht naar handelen, en is direct toepasbaar in je eigen praktijk bij zowel individuele gesprekken als in teams.
Accreditaties
NIP A&O A&G – 40 punten (29 kennis + 11 vaardigheden), nr. 555792
Wil jij leren hoe reflectie leidt tot stevig handelen en duurzame ontwikkeling, zowel voor de professionals die je begeleid als voor teams? Schrijf je nu in voor de cursus Reflectie en ontwikkeling begeleiden.
