Basiscursus: Professioneel omgaan met cliënten met hersenletsel
Deze basiscursus is gericht op het leren omgaan met cliënten met een niet aangeboren hersenletsel (NAH).
Cursus omgaan met NAH
In deze basiscursus, omgaan met cliënten met NAH, leer je wat de gevolgen van hersenletsel kunnen zijn voor een cliënt en zijn directe omgeving. Hersenletsel, veroorzaakt door bijvoorbeeld een CVA, een ongeluk/trauma, ziekte of aandoening, door zuurstofgebrek of vergiftiging, betekent een breuk in de levenslijn. De wereld is niet meer zoals hij was. Vooral de gevolgen op cognitief, emotioneel en gedragsmatig gebied leveren allerlei problemen op, zowel voor de persoon met hersenletsel als voor de omgeving. Ook hulpverleners lopen tegen problemen aan. Vaak is het zoeken om de cliënt de juiste hulp te bieden. Een standaardaanpak is niet mogelijk en maatwerk is vereist. Dat vraagt veel deskundigheid van de begeleiders en een eenduidige aanpak van het team.
In deze basiscursus omgaan met NAH leer je wat de gevolgen van hersenletsel kunnen zijn voor een cliënten en zijn directe omgeving (partner, kinderen, vrienden). Je leert hoe je met die gevolgen kunt omgaan en hoe je een cliënt en zijn omgeving ondersteuning kunt bieden bij verwerking.
Resultaat na deze cursus
Na het volgen van deze cursus ben je in staat de gevolgen van hersenletsel bij een cliënt te inventariseren. Je kunt op basis van deze inventarisatie tot een doelgerichte aanpak komen. In begeleidingssituaties kun je professioneel omgaan met het veranderde gedrag en met verwerkingsreacties.
Inhoud van de cursus niet aangeboren hersenletsel
Via een vragenformulier dat je vooraf invult stemmen we het programma zoveel mogelijk af op jouw praktijksituatie. Informatie krijg je door het volgen van de vier e-learningsmodules, het lezen van literatuur en het volgen van minicolleges.
Ook maken we gebruik van video’s met praktijkvoorbeelden. Tijdens de praktijkdagen ga je actief aan de slag via opdrachten en oefeningen. Er is volop ruimte voor inbreng van casuïstiek. Tussen de cursusdagen maak je praktijkopdrachten, individueel of samen met collega’s.
Module 1: De cliënt met hersenletsel
- Ontstaan van hersenletsel
- Gevolgen voor het dagelijks functioneren
- Het begeleidingsplan; de profielschets
Module 2: Begeleiding van cliënten met hersenletsel
- Analyse van de gevolgen van hersenletsel a.d.h.v. het ICF-model
- Veranderd gedrag en verwerking na hersenletsel
- Het begeleidingsplan; de probleemanalyse
Module 3: Begeleiding van cliënten met hersenletsel in de praktijk
- Communiceren met de cliënt
- Rouw en rouwverwerking
- Het begeleidingsplan; het werk- en actieplan
Module 4: Begeleiding van cliënten met hersenletsel en hun omgeving
- Verwerkingsreacties en coping;
- Verwerking bij cliënt en directe omgeving;
- Het persoonlijk actieplan.
Certificaat na voltooiing cursus omgaan met NAH
Als je de cursus omgaan met NAH succesvol hebt afgesloten, ontvang je het Certificaat Professioneel omgaan met cliënten met hersenletsel van het Nederlands Centrum Hersenletsel.
Accreditaties
Accreditatiebureau | Nummer | Accreditatie punten |
---|---|---|
Accreditatiebureau fysiotherapie
|
496523 | 28,0 Vakinhoudelijk 28,0 Algemeen Fysiotherapeut |
Kwaliteitsregister V&V en Register Zorgprofessionals (V&VN) |
547442 | 24,0 (consultatieve psychiatrie, geriatrie-gerontologie, GGZ, neuro, revalidatie, SPV, verstandelijke gehandicaptenzorg) |
Verpleegkundig Specialisten Register (VSR) |
547442 | 24,0 |
ADAP |
547442 | 30,0 (diëtisten, ergotherapeuten, logopedisten) |
Registerplein |
517226 | 40,0 punten (cliëntondersteuners, maatschappelijk werk, psychodiagnostisch werkenden, sociaal agogen, sociaal werkers) |
Heb jij behoefte aan een andere accreditatie? Neem contact met ons op, dan kijken we naar de mogelijkheden.
Aan bovenstaande informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken m.b.t. accreditatiepunten verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@axonleertrajecten.nl en we helpen jou verder.
Voor wie is deze cursus?
De cursus omgaan met NAH is geschikt voor verschillende doelgroepen. Val je onder een van onderstaande groepen? Dan is de basiscursus interessant om te volgen!
- Begeleiders op mbo-niveau 2 en 3
Basiscursus voor (assistent)begeleiders, activiteitenbegeleiders en verzorgende die werken met jongeren of volwassen met hersenletsel. Je wordt geacht een zorg- of ondersteuningsplan uit te voeren en inzicht te hebben in de gevolgen van hersenletsel voor de dagelijkse praktijk. Je bent werkzaam in de gehandicaptenzorg, verpleeghuiszorg, geestelijke gezondheidszorg of (gespecialiseerde) thuiszorg. Je wilt je competenties voor de begeleiding van cliënten met hersenletsel verbreden en verdiepen. - Begeleiders op mbo-niveau 3 en 4
Basiscursus voor begeleiders, activiteitenbegeleiders en verzorgende die werken met jongeren of volwassen met hersenletsel.
Je wordt geacht een zorg- of ondersteuningsplan te kunnen maken en contacten met de omgeving te onderhouden. Je bent werkzaam in de gehandicaptenzorg, verpleeghuiszorg, geestelijke gezondheidszorg of (gespecialiseerde) thuiszorg. Je wilt je competenties voor de begeleiding van cliënten met hersenletsel verbreden en verdiepen. > data open inschrijving - Begeleiders op hbo-niveau
Basiscursus voor verpleegkundigen, paramedici, maatschappelijk werkenden en ambulant begeleiders die werken met jongeren of volwassen met hersenletsel.
Je werkt in de revalidatie, gehandicaptenzorg, verpleeghuiszorg, geestelijke gezondheidszorg, (gespecialiseerde) thuiszorg of op de afdeling neurologie van een algemeen ziekenhuis. Je hebt een beroepsopleiding op hoger niveau gevolgd. Je wilt je competenties voor de behandeling/begeleiding van cliënten met hersenletsel verbreden en verdiepen. > data open inschrijving - Ambulant begeleiders
Basiscursus voor ambulant begeleiders.
Je hebt een beroepsopleiding op minimaal mbo-niveau 3 gevolgd. Je wilt je competenties voor de behandeling/begeleiding van cliënten met hersenletsel in hun directe omgeving verbreden en verdiepen.
Literatuur
Om je voor te bereiden op de cursus omgaan met NAH adviseren we om onderstaande literatuur te bekijken. Dit geeft een kijkje in het proces van omgaan met mensen met een niet aangeboren hersenletsel. Hersenletsel: begrijpen en begeleiden (Rachèl Kemps, Niels Farenhorst & Peter Vrancken, 2015).