Interview over ‘Professioneel omgaan met kinderen en jongeren met hersenletsel en hun gezin’

Niet-aangeboren hersenletsel (NAH) bij kinderen en jongeren is een thema dat vaak minder zichtbaar is dan bij volwassenen. Toch kan de impact enorm zijn. Op school, thuis, in sociale contacten en op de ontwikkeling naar volwassenheid. Juist omdat het brein nog in volle ontwikkeling is, kunnen de gevolgen ingrijpender en complexer uitpakken dan op het eerste gezicht lijkt. Het vroegtijdig herkennen en erkennen van hersenletsel is daarom cruciaal.

In een uitgebreid interview delen GZ-psycholoog Martine Kapitein en gedragskundige Jos Berends hun ervaringen en inzichten. Samen met GZ-psycholoog en orthopedagoog René Steinmann vormen zij het docententeam van de Basiscursus: Professioneel omgaan met kinderen en jongeren met hersenletsel en hun gezin van AXON. Hun boodschap is helder: hoe eerder professionals meedenken in de opbouw van begeleiding en herstel, hoe positiever de impact op de belastbaarheid en de lange termijn.

Het gesprek gaat onder meer in op:

  • De uitdaging van signalering: van hersenschudding tot ernstig letsel, de variatie is groot en de signalen zijn niet altijd eenduidig.
  • Het verschil met volwassenen: kinderen groeien nog, waardoor bepaalde beperkingen pas later zichtbaar worden – een fenomeen dat bekendstaat als growing into deficit.
  • De rol van verlies en rouw: jongeren verliezen soms aansluiting bij school of vriendengroepen en dat kan hun sociaal-emotionele ontwikkeling diepgaand beïnvloeden.
  • Het belang van samenwerking: verschillende systemen – gezin, school, zorg – moeten de neuzen dezelfde kant op krijgen om passende begeleiding te bieden.
  • De casus van Daan illustreert hoe groot het verschil kan zijn wanneer de juiste ondersteuning tijdig wordt ingezet. Van een jongen die op jonge leeftijd volledig overvraagd werd in het onderwijs, groeide hij uit tot een jongere die met de juiste begeleiding zijn mbo-diploma behaalde.

Dit interview biedt waardevolle inzichten voor iedereen die in het onderwijs, de zorg of het sociaal domein werkt met kinderen en jongeren met NAH. Het onderstreept niet alleen de noodzaak van kennis en kunde, maar ook de professionele en systemische uitdagingen die bij deze doelgroep horen.

Lees hier het volledige interview met Martine Kapitein en Jos Berends

Laatste nieuws

3 cursussen voor professionals die werken met kinderen: specialiseer je verder in complexe zorg

In de zorg voor kinderen en jongeren met complexe problematiek zijn kennis, inzicht...

Meer info

Vergroot je professionele vaardigheden met deze online trainingen

Naast het aanbod over niet-aangeboren hersenletsel (NAH) bieden wij, via onze zusterorganisatie...

Meer info

HersenletselCongres 2026

Maandag 9 februari, 2026 Ben jij klaar voor het HersenletselCongres 2026?
Het...

Meer info

Boeken over NAH – Lees over niet-aangeboren hersenletsel

Ben je op zoek naar diepgaande inzichten en praktische hulpmiddelen om beter...

Meer info

Interview: Neuropsychologische diagnostiek en behandeling bij hersenletsel

‘Op het moment dat je begrijpt waar je naar kijkt, kun je de juiste interventies...

Meer info

Interview: Gespecialiseerd verpleegkundige NAH

In dit interview vertellen hoofddocent Arno Prinsen en oud-deelnemer Merve Aydemir...

Meer info

Demenzien op het Dementiecongres: écht contact als sleutel tot betekenisvolle zorg

Het begint allemaal met écht zien wie de persoon met dementie is.Tijdens het...

Meer info

Meer nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!