Werken met het begeleidingsmodel Hooi op je vork
Hersenletsel heeft ingrijpende gevolgen, zowel voor degene die het krijgt als voor diens omgeving. Vaak is iemand met hersenletsel blijvend aangewezen op hulp.
Het begeleiden van mensen met hersenletsel roept veel vragen op. Hoe help je iemand zijn leven weer op orde te krijgen? Wat wil die persoon bereiken en wat is er nog mogelijk? Hoe ga je om met ambities die niet meer aansluiten bij de huidige mogelijkheden? En wat doe je als iemand zich helemaal geen beeld van de toekomst kan vormen?
Het begeleidingsmodel Hooi op je vork biedt praktische ondersteuning bij het vinden van antwoorden op deze vragen. Begeleider en cliënt gaan samen systematisch na hoe het leven van de cliënt er vroeger uitzag en wat hij nu belangrijk vindt. Vervolgens werken ze aan concrete doelen met het oog op een plezierige en zinvolle invulling van het leven.
Als begeleider van een cliënt met NAH kom je verschillende uitdagingen tegen waar Hooi op je vork concrete handvatten voor kan bieden. Zo is er uitgebreid aandacht voor de communicatie met de cliënt, het zoeken naar de vraag achter de vraag, het omgaan met dilemma’s, het samenstellen van een integratief beeld van de cliënt rondom zijn vroegere situatie en die van het huidig moment enz.
Organisaties werken steeds vaker met de methodiek om vraaggericht te werken en vanuit de dialoog de praktijk invulling te geven. Dat vraagt echter ook de nodige interne aanpassingen in samenwerking, visie, opleiding van de mensen op de werkvloer enz. Je besteedt tijdens deze cursus dan ook aandacht aan een succesvolle implementatie van de methodiek.
Belangrijke aspecten voor Hooi:
- Door vraaggericht te werken en uit te gaan van wat wél kan, krijgt de cliënt de regie terug op zijn leven.
- Er wordt gestreefd naar maximale autonomie op alle leefgebieden waar NAH invloed op kan hebben.
- Hooi is van toepassing op alle leefgebieden en voor iedere levensfase.
- De focus ligt op de vraag achter de vraag, waar liggen de wensen en behoeftes?
- Samenwerking tussen cliënten, naasten en professionals.
- Speciale aandacht voor communicatie- en vraagtechnieken.
- Met formulieren die structuur en concrete handvatten kunnen bieden om het gedachtegoed van Hooi te ondersteunen.
Doelgroep
Werk jij met mensen met NAH, in de revalidatie, verpleeghuiszorg, ouderenzorg, gehandicaptenzorg, dagbesteding, ambulante zorg, of geestelijke gezondheidszorg? Ga jij met de begeleidingsmethodiek Hooi op je vork werken? Dan is deze cursus bedoeld voor jou.
We verwachten van je dat:
- Je een mbo- of hbo opleiding in de zorgsector hebt afgerond;
- Je nu werkt in de praktijk met mensen met NAH: je kunt oefenen met wat je leert in jouw praktijk;
- Je nieuwsgierig bent, wil leren en bereid bent te oefenen in je praktijk;
- Je beschikt over de basiskennis van NAH, onder andere over de oorzaken en gevolgen van NAH.
- Bij voorkeur heb je hiervoor de Basiscursus professioneel omgaan met cliënten met hersenletsel
- Heb je niet deze, maar een andere NAH-cursus gevolgd? Als je kunt aantonen dat je hierin geleerd hebt over de oorzaken (op diverse gebieden) van NAH en je bekend bent met het ICF-model, kun je ook met een andere basiscursus NAH deelnemen.
Incompany wordt deze cursus met een multidisciplinaire focus gegeven. In de ‘open inschrijving’ richten wij ons op professionals die via hun werkgever supervisie krijgen bij een professional die al eerder geschoold is in ‘Hooi op je vork’.
Resultaat
Na afloop van deze cursus….
- kun je, in jouw organisatie/als team, mensen met een nah met hooi op je vork methodisch ondersteunen;
- ben je in staat de basisprincipes van Hooi op je vork toe te passen bij een eigen cliënt;
- kun jij de verschillende fases (Ontdekken, Ontwikkelen en Toepassen) effectief inzetten om de vraag achter te ontdekken, doelen te stellen en uit te voeren;
- heb jij concrete gesprekstechnieken en vaardigheden opgedaan om een effectieve communicatie met de cliënt vorm te geven;
- ben je op de hoogte van verschillende dilemma’s en hun invloed op de communicatie met een cliënt met nah;
- heb je inzicht opgedaan over de (rand)voorwaarden en het proces van een effectieve implementatie van Hooi op je vork bij organisaties.
Werkwijze
Tijdens deze cursus zul je intensief gebruik gaan maken van een inspirerende en verhelderende e-learning. Daar staat de routekaart Hooi op je Vork centraal en leer je de methodiek consistent en in alle stadia van de begeleiding van cliënten met een NAH toepassen.
De cursus bestaat uit 4 klassikale bijeenkomsten van 3 uur (incompany aangevuld met een 5e, facultatieve terugkomdag).
Ter voorbereiding op elke cursusdag doorloop je e-learning elementen over Hooi op je Vork in onze online leeromgeving en lees je globaal de literatuur door. Hierdoor heb je de theorie al tot je genomen op het moment dat het tijd is voor de bijeenkomst. Tijdens de cursusdagen houden we hierdoor de theorie beknopt door kort terug te blikken op onduidelijkheden, nieuwe inzichten of openliggende vragen. Daarna ga je vooral veel oefenen met concrete tools, zodat jij de volgende dag direct met Hooi aan de slag kan in jouw werkpraktijk.
Gedurende de cursus werk jij (samen met collega’s) met een cliënt/casus, waarbij je het begeleidingsmodel gaat toepassen, zodat je jouw ervaringen kan gebruiken in de cursusdagen én ervaart wat werkt én wat je nog lastig vindt.
Bij de start van de cursus word je als deelnemer ingedeeld in groepjes waarmee je gedurende de cursus gezamenlijk casuïstiek uit jullie eigen werkpraktijk gaan behandelen. Ter voorbereiding aan de start van de cursus bereid je in jouw groep een drie- tot viertal casussen voor die gebruikt kunnen worden om de theorie van Hooi op je Vork en de bijbehorende toepassingen voor te kunnen vertalen.
Literatuur
Tijdens de cursus gebruiken we het boek Methodisch ondersteunen van mensen met hersenletsel; greep op het leven met ‘Hooi op je vork’ | ISBN 978-90-816771-1-0, derde druk, 2014
Accreditaties
Accreditatiebureau | Nummer | Accreditatie punten |
---|---|---|
Kwaliteitsregister V&V en Register Zorgprofessionals (V&VN) |
568851 | 17,0 Geriatrie-Gerontologie, GGZ, Neuro, Praktijkverpleegkunde, Revalidatie, Verstandelijk gehandicaptenzorg en Wijkverpleegkunde |
Verpleegkundig Specialisten Register (VSR) |
568851 | 12,0 |
ADAP |
568851 | 18,5 ergotherapeuten en oefentherapeuten |
Registerplein |
568851 | 26,5 Cliëntondersteuners, GGZ-Agogen, Maatschappelijk werk, Psychodiagnostisch Werkenden, Sociaal Agogen, Sociaal Werker |
Heb jij behoefte aan een andere accreditatie? Neem contact met ons op, dan kijken we naar de mogelijkheden.
Aan bovenstaande informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Voor de actuele stand van zaken m.b.t. accreditatiepunten verwijzen we je naar PE-online. Kom je er niet uit, mail gerust naar info@axonleertrajecten.nl en we helpen jou verder.