Werken met kinderen en jongeren met hersenletsel in de praktijk
Workshop werken met kinderen en jongeren met hersenletsel in de praktijk
Jaarlijks komen er 15.000 kinderen met een traumatisch hersenletsel in het ziekenhuis terecht in de leeftijd van 0-24 jaar. Daarnaast zijn er de kinderen die door o.a. ziekte, infectie, tumor of zuurstofgebrek een hersenbeschadiging oplopen.
Naast de direct zichtbare gevolgen van het hersenletsel is er vaak sprake van gevolgen op het gebied van intelligentie, spraak-taal, emotie en gedrag. Ieder kind met hersenletsel heeft weer een eigen combinatie van deze gevolgen. Een paar veel voorkomende gevolgen zijn (overmatige) vermoeidheid, prikkelgevoeligheid, concentratieproblemen en gedragsverandering.
Medicatie helpt soms, maar vaak slechts gedeeltelijk.
Voor het kind is de periode van ziekenhuisopname, revalidatie en verpleging en weer terug naar huis emotioneel zwaar. Dat geldt ook voor ouders, broers en zussen, en de directe omgeving van het kind. De onzekerheid over de uitkomst van het revalidatieproces en herstelproces maakt dat ook zij het emotioneel zwaar hebben. Die onzekerheid en onmacht, vaak ook gevoed door schuldgevoel, kan bijvoorbeeld leiden tot agressie tegenover hulpverleners.
Informatie over de achtergronden van het probleemgedrag is belangrijk. Hierbij gaat het om kennis over de directe- en indirecte gevolgen van hersenletsel t.a.v. het gedrag, inzicht in de communicatie en in de mogelijke aanleidingen tot veranderd gedrag bij het kind.
In deze workshop komen de volgende onderdelen aan bod:
1) de gevolgen van hersenletsel tijdens de ontwikkeling van het kind;
2) de triade Kind-Ouders-Hulpverlener;
3) diverse methoden van begeleiden van zowel het kind als zijn/haar omgeving.
Aan de hand van eigen casuïstiek zal de problematiek van het kind met hersenletsel worden geanalyseerd. Ieder kind is anders en ook elke hersenbeschadiging leidt tot een eigen beeld van de gevolgen. Vervolgens worden aan de hand van uitleg en oefening handreikingen gedaan in de begeleiding van kinderen met hersenletsel.
In overleg met de organisatie en/of de betreffende medewerkers wordt de workshop zodanig aangepast dat het goed aansluit bij de vragen die er in het team leven.